środa, 4 lutego 2015

"Prawdziwie nowe są tylko rzeczy zapomniane" czyli o powrocie szali w okresie dwudziestolecia międzywojennego.

Ostatnio pisałam o szalach kaszmirowych, które cieszyły się dużą popularnością w XIX wieku. Gdy stały się zbyt popularne i noszone także w niższych warstwach społecznych, powoli straciły na popularności wśród bogatszych kobiet. Po pewnym czasie moda na szale przebrzmiała, by odrodzić się w okresie dwudziestolecia międzywojennego. 

Szal wełniany inspirowany szalami kaszmirskimi,
Francja (?), ok. 1920 r.,
The Metropolitan Museum of Art, New York
link do strony muzeum

fot. Edward Steichen, Vogue, 1924 r.,
źródło: Fukai 2002

Zaraz po wojnie modne były ozdobne chusty i szale, malowane lub haftowane, z aplikacjami - narzucano je na skromniejsze suknie. W Polsce popularną techniką zdobienia szali był batik*, szczególnie propagowany przez ugrupowanie "Warsztaty krakowskie"**. 

Szal jedwabny batikowany, pracownia Antoniego Buszki, 1921 r.,
Muzeum Narodowe w Krakowie, link do strony muzeum

Szal jedwabny batikowany, Jadwiga Kogutówna, 1921 r.,
Muzeum Narodowe w Krakowie, link do strony muzeum

Noszono szale z jedwabnego muślinu przetykanego złotem, jedwabne chusty o mocnych barwach, czarne chusty weneckie z frędzlami, kremowe szale japońskie z haftem w tym samym kolorze, szale hiszpańskie zahaftowane wzorem kwiatowym. 

Szal muślinowy haftowany nicią bawełnianą, Polska, lata 20-30. XX wieku,
Muzeum Narodowe w Krakowie, link do strony muzeum

Szal wieczorowy jedwabny haftowany metalową nicią,
Francja, ok. 1922 r., The Metropolitan Museum of Art, New York,
link do strony muzeum

Szal, jedwab i nić metalowa, Paul Poiret, ok. 1920,
The Metropolitan Museum of Art, New York,
link do strony muzeum

Większość szali i chust była obramowana długimi, czasem nawet na pół metra, frędzlami, wykonanymi z kordonka, szneli***, szychu**** a czasami nawet ze strusich piór. 

Ilustracja z pisma "Kobieta w świecie i w domu", 1927, nr 19, s. 17.
1. Szal biały haftowany w barwne kwiaty
2. Szal zdobiony cekinami z frędzlami ze strusich piór
3. Szal ze złotej lamy.

Szal wieczorowy ze złotej lamy, ok.1925 r.,
z kolekcji Adama Leja,
źródło: Sieradzka 2013, s.181.
Ozdobne chusty były często bardzo drogie dlatego w kobiecych czasopismach zamieszczano wzory, według których można było samodzielnie ozdobić posiadany przez siebie szal. W „Kobiecie w świecie i w domu” w 1928 roku pojawił się taki przepis na własnoręczne ozdobienie szala: 
„ Szal [...] zrobiony jest z crêpe de chine’u, koloru jasno piaskowego; może być kwadratowy, złożony na pół, albo trójkątny, wzięty pojedyńczo. Ozdabiamy go bukietami, ręcznie haftowanemi podług rys. 2, symetrycznie rozłożonemi po całym szalu. Kwiaty robimy w różnych kolorach cieniowanych, w każdym bukiecie innego koloru, listki szarozielone. Szal wykończamy frendzlą z kordonku, wiązaną kilka razy (rys. 3). Ten sam wzór (rys. 2) może służyć do ozdobienia szala, zrobionego z cieniutkiego kasha, lub kaszmiru. Zamiast haftować, ułożymy deseń z kwiateczków i listków, zrobionych szydełkiem z wełny, lub jedwabiu (rys.4-6) w kolorach, odpowiednich do tła. Motywy szydełkowe oddzielnie wykonane, ułożymy na szalu podług wzoru, przyszyjemy je kryto i połączymy ściegiem łańcuszkowym."


Ilustracje z pisma "Kobieta w świecie i w domu", 1928 r., nr 4, s. 7.

Szal haftowany, z kolekcji Adama Leja,
źródło: Sieradzka 2013, s. 58


*batik- technika barwnego zdobienia tkanin, na tkaninie robi się rysunek woskiem, po czym zanurza w barwniku, miejsca powleczone woskiem nie przyjmują barwnika, dzięki czemu powstaje wzór z miejsc zabarwionych i niezabarwionych, za: Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 1969
**"Warsztaty krakowskie"- stowarzyszenie założone w 1913r., w skład którego wchodzili artyści, architekci i rzemieślnicy, mające na celu podniesienie artystycznej jakości produkcji rzemieślniczej, wykorzystujące tradycyjne metody rzemieślnicze i twórczość ludową
***sznela- jedwabny skręcony sznureczek lub tkanina jedwabna na chustki, za: Michałowska M., Leksykon włókiennictwa, Warszawa 2006.
****szych - przędza lniana lub bawełniana okręcona spiralnie paseczkiem miedzianym posrebrzanym lub pozłacanym,  za: Michałowska M., Leksykon włókiennictwa, Warszawa 2006.



Bibliografia:
Dziekońska-Kozłowska A., Moda kobieca XX wieku, Warszawa 1964.

Fukai A., Historia mody od XVIII do XX wieku. Instytut Ubioru w Kioto, t. 2, Warszawa 2002
Sieradzka A., Moda w przedwojennej Polsce, Warszawa 2013.
Strojny szal wieczorowy, „Kobieta w świecie i w domu”, 1928, nr 4, s. 7.
W.D., Z ostatniej chwili, „Bluszcz”, 1926, nr 25, s. 842.
Well., Szale dawniej i dzisiaj, „Kobieta w świecie i w domu”, 1927, nr 19, s. 17.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz